Rätt till ersättning för renovering av sambons bostad

Hej ja jag har ett fråga . Jag och min sambo har gjort slut och min ex äger bostadsrätten och när vi var sambo då betalade jag en stor summa till lägenhetens renovering och köpte spis mm . Nu vi har slutar och jag ska flytta ut. Och min ex osäker om hon skulle betala till mig . Så jag nyfiken hur det funkar när jag har lagt mina pengar på lägenheten.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande avslutas har man rätt att begära sambobodelningen enligt 8 § sambolagen. Begäran ska framställas inom ett år från att förhållandet tog slut annars förfaller denna rätt. I bodelningen ingår bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk enligt 3 § sambolagen. Det innebär att om lägenheten som din sambo äger införskaffades i samband med att ni flyttade in ingår den i sambobodelning oavsett om hon äger lägenheten eller ni båda gör det. Om hon införskaffade lägenheten innan ni blev tillsammans ingår den inte i bodelningen.

När det gäller renoveringskostnader som man har lagt ner på en fastighet/lägenhet som sin partner äger är det ett relativt oklart rättsläge. I NJA 1986 s.513 förelåg det ett liknande förhållande där en sambo hade tillfört föremål till fastigheten som dennes partner ägde. Sambon som skulle flytta ut ville ha ekonomisk ersättning för det som denne hade tillfört fastigheten. HD kom fram till att föremålen som sambon tillfört fastigheten ansågs utgöra en gåva. Föremålen ansågs därför tillhöra fastigheten och sambon fick ingen ekonomisk kompensation eftersom denne inte kunde motbevisa att det inte förelåg en gåvoavsikt.

Detta kan således även bli tillämpbart på ditt fall. Sannolikt kommer du inte ha möjlighet att få någon ekonomisk ersättning om du och din f.d. sambo inte kommer överens om att du ska kompenseras. Det du kan göra är att begära bodelning så du ser till att du åtminstone får dela på möblerna m.m. som ni har införskaffats för gemenskap bruk. Men rent rättsligt har du inte rätt att få ekonomisk kompensation för renoveringen pga. att det anses utgöra gåva i praxis.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare