FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/06/2018

Rätt till bostadsrätt som är enskild egendom

Jag har hört att man efter ett visst antal år har rätt till en viss del i en bostadsrätt, som var i ägor innan man gifte sig men bott i ett visst antal år, trots äktenskapsförord. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ett äktenskapsförord upprättats om att viss eller all egendom ska vara makarnas enskilda innebär det att egendomen undantas från bodelning (7 kap. 2 § äktenskapsbalken (ÄktB) och 10 kap. 1 § ÄktB). Den part som äger egendomen får då behålla den.

Gällande den gemensamma bostaden kan den part som bäst behöver bostaden få överta den vid äktenskapsskillnad (11 kap. 8 § ÄktB). Det gäller trots att bostaden har gjorts till enskild genom äktenskapsförord. Vid bedömningen av vem som har bäst behov av bostaden ser man bland annat till vem som ska ha vårdnaden om eventuella barn. Det krävs också att det är skäligt att den andre maken får överta bostaden.

Den make som får överta bostaden måste kompensera maken som blir av med bostaden för dess värde genom antingen egendom ur den övertagande makens giftorättsgods eller i form av pengar (11 kap. 10 § ÄktB).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare