FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2018

Rätt till bostaden om sambon står själv som ägare

Jag och mitt ex har separerat.

Hon står på huset själv och nu har jag flyttat ut. Har jag inte rätt till några pengar? Eller om jag läser sambolagen rätt borde en bodelning ske och jag ha rätt till halva huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då det rör sig om upphörande av ett samboförhållande blir Sambolagen (SamboL) tillämplig och lagrum som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Finns krav på att bodelning ska göras?
Till att börja med kan sägas att en bodelning ska göras om någon av er begär det inom ett år efter det att samboförhållandet upphör (se 8 § sambolagen). Det finns alltså inget krav på att en bodelning ska göras när det gäller samboförhålladen, det måste begäras av någon av er.

Samboegendom och bodelning
Vad som ska ingå i en bodelning vid upphörande av samboförhållande är samboegendomen. Det som utgör samboegendom är den bostad och det bohag som införskaffats för gemensamt bruk. Detta följer av 3 § sambolagen.

Bostad införskaffad för gemensamt bruk?
Frågan blir då först om din sambo ägde huset redan innan ni träffades/flyttade ihop. Om så är fallet kommer huset inte att ingå i en bodelning då det inte INFÖRSKAFFATS för gemensamt bruk. Även om ni på senare tid faktiskt har använt detta som er gemensamma bostad.
Om det inte skulle vara på detta sätt, dvs. ni införskaffade huset tillsammans med syftet att det skulle vara för gemensamt bruk blir situationen en annan. I detta fall spelar det ingen roll att hon ensam står som ägare. Har det införskaffats för gemensamt bruk ska det ingå i bodelningen.

Vad du "har rätt till"
För att tydliggöra "vad du har rätt till" vill jag säga att det är inte ordagrant "halva huset" i sig du har rätt till om detta är införskaffat för gemensamt bruk. Utan det innebär att husets värde ska tas in i bodelningen då man beräknar upp till vilket värde du har rätt att erhålla egendomen.

Exempelvis: har du och din sambo ett hus värt 200 000 och bohag till ett värde av 100 000 har du inte automatiskt rätt till halva huset och hälften av bohaget, utan du har rätt till egendom till ett värde av 150 000 (300 000/2). Vem som får vad beror på vem som äger sakerna, se nedan.

Vem får vad?
Vem som får vad vid en bodelning beror på vem som äger den sak det rör sig om. Enligt exemplet ovan kan du vara berättigad egendom till ett VÄRDE av 150 000. Men äger din sambo mer än dig och alltså är skyldig dig ytterligare saker kan denne istället för att överlåta sina saker, lösa ut dig i pengar eller ställa godtagbar säkerhet för betalning. Detta följer av 17 § sambolagen.

Det finns dock viss reglering för att den som "bäst behöver bostaden" (16 § SamboL) ska ha rätt att överta denna, men då du skriver att du redan flyttat ut tolkar jag det som att den frågan inte är aktuell och att problemet inte är vem som ska överta bostaden.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att bodelning kan ske om någon av er begär det inom ett år, och beroende av om huset införskaffats för gemensamt bruk eller inte kan det ingå i bodelningen. Ingår det i bodelningen så är det värdet av huset som ingår och inte huset i sig.

Lawline RådgivareRådgivare