FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/03/2019

Rätt till bostad vid skilsmässa och bodelning

Hej.

Jag ska separera och funderar på vilka rättigheter jag har så jag kan behålla huset. Jag äger 25% och vill gärna köpa ut honom men tror inte vart kalkylen går ihop. Har 2 små barn med honom och 2 barn sen tidigare och jag då större behov av huset.

Finns det någon chans alls att jag kan behålla huset fast banken säger nej?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid äktenskapsskillnad gäller enligt 9-11 kap äktenskapsbalken att bodelning ska ske, och att allt giftorättsgods ska delas lika mellan makarna genom fördelning på lotter.Vem som har rätt till makarnas gemensamma bostad vid skilsmässa regleras av 11 kap 8 § äktenskapsbalken. Där sägs att den av makarna som bäst behöver bostaden ska få bostaden med avräkning på sin andel i bodelning. Om värdet på bostaden är ringa, ska dock maken med störst behöv av bostaden få denna utan avräkning.

Om du är den make som bäst behöver bostaden, och om du har råd att avräkna värdet av bostaden på din andel ur bodelningen, gäller alltså att du kan ta över bostaden. Har du inte råd att avräkna värdet av bostaden, blir det dock svårt att ta över bostaden utan att begära någon form av lån från banken.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du ha ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare