Rätt till arv efter morbror?

Jag har en ogift morbror utan barn, som nu har gått bort. Han har skrivit testamente så en syster/systerbarn ska ärva. Men kan han testamentera bort hela förmögenheten. Vad jag förstår så har jag "arvsrätt" . Och hur går jag till väga för att få del av arvet.

Irene

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regleringen om arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB).

Den som fyllt 18 år för genom testamente förordna om sin kvarlåtenskap (9 kap. 1 § ÄB). En bröstarvinge som blivit utlämnad ur ett testamente kan välja att påkalla jämkning av testamentet för att utfå sin laglott (7 kap. 3 § ÄB). Denna rätt tillfaller dock inte dig i egenskap av systerbarn.

Om din morbror inte hade skrivit ett testamente hade du kunna ärva honom, men detta hade enbart varit möjligt om både arvlåtarens föräldrar (dvs dina morföräldrar) samt din egen mor varit avliden (2 kap. 2 § ÄB). Du hade då fått träda in i deras ställe. Genom testamente din morbror skrivit gäller inte längre denna reglering.

Sammanfattningsvis så har du inte någon arvsrätt efter din morbror.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare