Rätt till arv

min mamma dog för 15 år sedan och pappa lever fortfarande.

Har jag rätt att få ut mitt arv efter mamma?

Pappa äger ett radhus och en sommarstuga i Dalarna. Han har lite skulder hos banken. Ska han ta dit en mäklare som får värdera huset och sedan "lösa" ut mitt arv.

Jag har även en bror

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Eftersom jag inte vet om din mamma hade skrivit något testamente eller om hon var gift kommer jag nedan redovisa utifrån att det inte fanns något testamente men med antagandet om att hon var gift med din pappa när hon dog. Om det förhöll sig på något annat sätt får du gärna lämna en kommentar så ska jag se om jag kan besvara din fråga utifrån de andra omständigheterna som i så fall förelåg!

Du och din bror är din mamma och pappas bröstarvingar och utgör därmed det första i arvsledet enligt 2 kap. 1 § ÄB. Eftersom du ännu inte fått ut något arv efter din mamma gissar jag att din mamma och pappa var gifta när din mamma gick bort. Om det var så tillföll nämligen din mammas kvarlåtenskap din pappa enligt 3 kap. 1 § ÄB. Denna regel till förmån för den efterlevande maken tillkom 1987 och var såldes gällande när din mamma dog. Därför hade du och din bror ingen rätt att få ut arv direkt när er mamma dog utan ni kommer istället få ut ert av från henne när er pappa, hennes efterlevande make, dör, enligt 3 kap. 2 § ÄB. Ni kommer den dagen få ut två arvslotter, ett så kallat efterarv från er mamma samt ett arv från er pappa.

Du har alltså ingen rätt att få ut ditt arv från din mamma om hon och din pappa var gifta när hon dog och din pappa är i så fall inte skyldig att ”lösa” ut ditt arv innan han dör. Han kan frivilligt ge dig en gåva och huvudregeln är då att denna räknas som förskott på arv om ni inte föreskriver något annat eller om det med hänsyn till omständigheterna var avsett som någonting annat vilket framgår av 6 kap. 1 § ÄB.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare