Rätt för företrädare för bostadsrättsförening att komma in i bostadsrättslägenhet

Jag bor i en bostadsrätt. En dag låg en lapp i brevinkastet från fastighetsskötaren som ville att jag skulle kontakta honom, vilket jag också gjorde. Fastighetsskötaren har en enskild firma och hans tjänster köps av föreningen. Han talade om att mitt kök förmodligen behövde rivas då vattenslangen på gården skulle bytas och någon koppling förmodligen fanns bakom mitt kök så han ville komma in till mig och titta. Han kunde inte boka tid vid samtalet men skulle återkomma. Jag hörde inte från honom men en morgon ringde han på och menade att han hade ringt och bokat tid med mig. Efter diskussion menade han att han nog hade ringt en annan granne och bokat tid?!?! Han mer eller mindre klämde sig in trots att jag var på väg till jobbet och inte hade tid eller möjlighet för hans besök. Jag sa att jag ville veta på vems uppdrag han agerade. Var fanns styrelsebeslutet på uppdraget, att jag krävde en besiktningsman som konstaterade felet, möjliga sätt att åtgärda och att jag krävde kompetens dvs snickare och vvs för att arbeta i mitt kök. Han sa att jag inte kunde kräva det och att han skulle utföra detta. Jag avslutade med att tala om att jag har semester till mitten av augusti och innan dess var inget aktuellt vilket han bekräftade. Jag sover med fönstret öppet trots att jag bor på bottenvåningen då det vetter mot stängd gård. I går vaknade jag av att fastighetsskötaren stack in huvudet i mitt fönster, knackade i bläcket och skrek mitt namn. Jag bor litet, sover utan kläder och kan inte komma undan när någon står i mitt fönster. Annars är ingen insyn då jag har fönsterskydd. Jag känner mig kränkt, rädd och utsatt. och tycket det är mycket obehagligt. Frågorna är såldes två; vad har jag för rätt när det gäller ingrepp i min lägenhet och räcker två intrång för att jag ska kunna anmäla fastighetsskötaren? Om det är tillräckligt, hur går jag tillväga då?

Lawline svarar

Hej

Eftersom du bor i en bostadsrätt bli bostadsrättslag (1991:614 tillämplig). Lagen hittar du https://lagen.nu/1991:614

Enligt 13 § i 7 kapitlet har företrädare för bostadsrättsföreningen rätt att komma in i lägenheten för att utföra arbete som föreningen svarar för. Enligt 12 § i samma kapitel svarar föreningen för att reparera ledningar för el, värme, gas, vatten (osv) om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och ledningarna tjänar mer än en lägenhet.

Frågan är då om det här anses vara en reparation, antagligen är det det. Det kan ju också vara så att ledningarna också bara tjänar en lägenhet, i vilket fall företrädaren inte heller har rätt att komma in. Men det framstår som osannolikt att ledningarna bara tjänar en lägenhet. Det är alltså inte ett helt klart fall, men jag tror att föreningen har en fördel på de här punkterna. I sådant fall har företrädaren för bostadsrättsföreningen rätt att komma in i din lägenhet.

Om företrädaren då har rätt att komma in i säger 13 § att Föreningen skall se till att bostadsrättshavaren inte drabbas av större olägenhet än nödvändigt.

Föreningen har alltså sannolikt rätt att komma låta en företrädare komma in i din lägenhet för att jobba med reparation av vattenledningarna.

Däremot måste det ju ske så att du inte drabbas av större olägenhet än vad som är nödvändigt vilket du antagligen kan argumentera för. Den här personen skapar uppenbara olägenheter för dig och beter sig väldigt ohyfsat.

Vid bostadsrättstvist har man att vända sig till Hyresnämnden enligt 4 § i Lag (1973:188) om arrendenämnder och hyresnämnder som du hittar https://lagen.nu/1973:188

Enligt 8 § hänskjuter man skriftligen ett ärende till nämnden. Vidare beskriver paragraferna 8-13 i lagen hur det går till när man hänskjuter en tvist till hyresnämnden.

Det här är, som du förstår ett ganska långsamt sätt att lösa problemet. Juridiska medel bör och är avsedda att endast vara en slutlig utväg när man inte kan lösa problemet själv. Du bör alltså i första hand hävda din rätt att boka en tid som fungerar för dig (se om din rätt att slippa olägenhet, ovan) och endast om inte det fungerar anmäla till en hyresnämnd.

Thomas HefnerRådgivare