Rätt att träffa hund efter separation med sambo?

Hej!

Jag och min fd sambo flyttade isär för ca 4-5 år sedan. Vi skaffade en hund tillsammans under tiden vi levde tillsammans, vi delade på kostnaden men hon står som ägare. När vi gick isär så hade vi svårt att komma överens och kunde inte ha delad vårdnad av hunden, jag kände att jag inte hade något väl än att släppa hunden, och fick pengarna tillbaka.

Efter ett tag så fick vi en ok vänskapsrelation och jag kunde ha hunden lite då och då, dels när jag ville men även när hon behövde hjälp, och så har det gått till de senaste 3-4 åren.

Nu har hon som en blixt från klar himmel sagt att jag inte får ha hunden längre och ger ingen som helst förklaring, hon svarar inte ens när jag försöker kontakta henne.

Min fråga är, har jag något lagstöd som kan hjälpa mig att få träffa hunden?

Mvh Christian

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Enligt sambolagen § 7 räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål till sambors gemensamma bohag. Vem som äger hunden beror på vem som köpte hunden. Eftersom det verkar som att ni köpte hunden tillsammans och du nu blivit ersatt för din del av kostnaden bör din tidigare sambo ses som ägare. Att du tagit hand om hunden på senare tid innebär inte att du får tillbaka din del av ägarskapet. Har ni inget avtal om äganderätten finns det tyvärr ingen rättslig grund för en att rätt få träffa hunden. Tvisten kan tas till domstol, men som jag nämnde tidigare så talar ersättningen du fick för hunden för att din förra sambo är ägare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare