Rätt att testamentera bort efterarvet?

Hej! När min mor avled 1997 ärvde min far henne och satt i orubbat bo, då de var gifta. Jag, enda barnet, fick ingenting. Ett par år senare gifte min far om sig med en kvinna som har två barn sedan tidigare, Nu har de skrivit ett testamente som de vill att vi ska godkänna. Det går ut på att när en av dem dör, ska den andre sitta i orubbat bo. När den personen sedan avlider, ska tillgångarna fördelas så att jag får 50 procent och mina styvsyskon får dela på 50 procent. Min fråga är - borde jag inte få ut mitt morsarv på något sätt? Arvet efter min mor tillfaller ju på detta sätt också mina styvsyskon.

Lawline svarar

Hej!

Din far har inte rätt att genom testamente bestämma över det efterarv som ska tillfalla dig efter din mor, 3:2 ärvdabalken (ÄB). Om dina föräldrar inte hade äktenskapsförord, eller enskild egendom av annan anledning, så motsvarar efterarvet hälften av din fars totala egendom. 50 % av arvet utgår i så fall efterarv som din far inte kan testamentera över. De övriga 50 %:en är arv efter din far.

Dessutom har du efter din far rätt till laglott, 7:1 ÄB. Av arvet efter honom har du därför rätt till hälften, vilket du kan kräva även om han har testamenterat annorlunda. Du har därför laglig rätt till hälften av fasrarvet, alltså de övriga 50 %:en. Din laglott motsvarar därför 25 % av den totala egendom.

Med efterarv och laglott tillsammans har du således rätt till 75 % av det totala arvet (förutsatt att dina föräldrar endast hade giftorättsgods, se 7:1-2 äktenskapsbalken, annars blir siffrorna annorlunda). Du har därför ingen skydlighet att godkänna det testamente som din far och hans fru har skrivit, då det inkräktar på både din rätt till efterarv och din rätt till laglott.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare