Rätt att ta ut avgifter enligt 7 kap 14 § bostadsrättslagen

Bor i en bostadsrättsförening som består av 19 st hus. Varav 10 är av typen parhus, och 9 st är fristående hus. Dom som köpte fristående hus har också en inredningsbar vind på 40kvm som dom fick godkännande av den dåvarande styrelsen att inreda. Varav 1 av dom Fristående husen byggdes färdigt med inredd vind redan från början. Vinden är ej upplåten med bostadsrätt. Men eftersom ingen har tillgång till vinden, ingen än bostadsrättsinnehavaren, så ansåg väll föreningen att man kan bekosta inredningen själv och att ingen avgift behöver betalas då föreningens omkostnader inte ökade i och med att utrymmet i sig alltid har funnits. Kostnaden med ett hus med inredd vind är densamma som en med oinredd.

Alla hus med inredd vind har nu bytt till nya ägare. Jag köpte mitt hus 2012 och köpte då ett hus med en inredd vind. Nu vill föreningen att jag skriver på ett tilläggsavtal som innebär att övervåningen blir upplåten med bostadsrätt och att en avgift på 1400kr sätts. Om jag inte skriver på så kommer dom ansöka om särskild handräckning hos kronofogden och begär att jag återställer vinden till råvind. Är detta okej? Jag köpte med inredd vind och anser att jag betalat för den redan. Ingen merkostnad för föreningen och ändå vill dom ta ut en avgift? Kan dom tvinga mig att återställa vinden? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, D

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrättsförening får i regel att ta ut avgifter i enlighet med 7 kap 14 § Bostasdrättslagen. Däri ingår följande:

• Insats då bostadsrätten upplåts för första gången

• Årsavgift för den löpande verksamheten

• Upplåtelseavgift (om det anges i stadgarna)

• Överlåtelseavgift (om det anges i stadgarna)

• Pantsättningsavgift (om det anges i stadgarna)

• Avgift för andrahandsupplåtelse (om det anges i stadgarna).

Sålunda kan konstateras att bostadsrättsföreningen inte får kräva en förhöjd avgift på grund av den inredda vinden. Särskilt eftersom godkännande getts till den tidigare bostadsrättsinnehavaren.

Beträffande särskild handräckning hos KFM fordras att bostadsrättsföreningen har skriftliga bevis som påvisar sin rätt. Eftersom detta saknas kommer en ansökan hos KFM att nekas.

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare