Rätt att ta del av sambos pengar

Hej! Jag undrar om jag har rätt till min sambos arv efter hans mamma gått bort? Vi har inte skrivit något. Vi har varit sambos i 26 år och har 5 barn tillsammans. Han kommer att få pengar från hennes dödsbo. Har jag rätt att ta del av dom? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så har din sambos mamma avlidit och din sambo kommer att få ut ett arv från sin mamma, du undrar om du har rätt att i egenskap av hans sambo få ta del av pengarna?

Som sambos har man till skillnad från vid äktenskap ingen försörjningsplikt för den andre och man ansvarar var och en för sin egen ekonomi. Det innebär att din sambo inte behöver dela med sig av sitt morsarv om han inte vill det. Han kan sätta in hela arvet på banken eller sätta sprätt på hela arvet själv om han vill.

Sambolagen som reglerar förhållandet mellan sambos tar sikte på samboskapets upplösande och hur s.k. samboegendom ska fördelas t ex om sambo dör eller sambos separerar. Som samboegendom räknas enligt 3 § gemensam bostad och bohag. Pengar är inte samboegendom och de pengar din sambo fått är hans, de pengar du har är dina och det gäller både under samboförhållandet, om ni går skilda vägar eller om en av er dör. Du har alltså ingen laglig rätt till någon del av pengarna från din sambos morsarv.

Du säger att ni "inte skrivit något" vilket jag tolkat som att ni varken har skrivit något slags avtal och heller inte har skrivit inbördes testamente? Då sambos inte ärver varandra såsom makar gör innebär det att om en av er dör har barnen rätt att få ut hela sitt arv direkt. Den efterlevande sambon har enbart rätt till sin del av samboegendomen, eller  så stor andel av samboegendom att det efter avdrag för skulder motsvarar två prisbasbelopp (18 § sambolagen). Skulle värdet av den sammanlagda samboegendomen vara mindre än två prisbasbelopp så får efterlevande sambon all samboegendom. Men pengar ingår fortfarande inte i samboegendom, utan det handlar enbart om gemensam bostad och bohag. För att efterlevande sambo ska ärva krävs testamente, så det kan vara en god ide att gemensamt sätta sig ner och fundera på hur det blir om en av er dör och om ni eventuellt vill upprätta ett inbördes testamente, teckna inbördes livförsäkringar eller liknande för att överbrygga den stora skillnad det arvsrättsligt är mellan att vara gift och att vara sambo.

Skulle ni känna att ni vill ha hjälp med juridisk rådgivning kring olika lösningar kan ni boka tid för detta hos t ex Familjens jurist som är en av Lawlines sponsorer. Ni kan även via Lawlines samarbetspartner Avtal 24 få hjälp online och till fast pris att upprätta ett testamente om ni skulle vilja det,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare