Rätt att ta del av sambos lägenhet enligt skriftligt avtal

Hej. Jag och min dåvarande sambo 2013 köpte en lägenhet för gemensamt bruk. Han betalade hela lägenheten. Vi bodde i den i 9 månader innan det tog slut. 2016 såldes lägenheten då ingen av oss orkade att bry oss om att sälja den tidigare och den hyrdes ut. Har jag rätt att ta del av lägenhetens försäljningspris nu i efterhand då vi har ett skriftligt avtal på hur vi skulle fördela procenten av lägenheten vid försäljning då han har vägrat att ge mig pengar efter att den såldes.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Rätt till del av lägenheten enligt Sambolagen
När sambos separerar ska en bodelning ske, all samboegendom delas då lika (8 § Sambolagen - förkortad SamboL). Eftersom ni köpt bostaden för gemensamt bruk utgör den som utgångspunkt samboegendom (3 § och 5 § SamboL). Det innebär att den ska ingå i bodelningen och ni har alltså rätt till halva bostaden var (8 § SamboL).

Enligt 8 § st 2 SamboL gäller en ettårs frist för att begära bodelning. Om du inte har begärt bodelning inom 1 år från det att ni separerade kan du alltså förlora rätten du egentligen har till halva bostaden (prop. 2002/03:80 s. 35). Från det du beskriver har den tidsfristen passerat.

Rätt till del av lägenheten enligt skriftligt avtal
Som tur är, precis som du skriver, har ni ett skriftligt avtal på hur procenten av lägenheten vid försäljning ska fördelas. Eftersom avtalslagen baseras på att avtal ska hållas har du rätt till den procent som du ska fördelas enligt avtalet.

Jag råder dig därför att hävda det skriftliga avtalet. Skulle din sambo fortsätta vägra dig pengarna har han begått avtalsbrott och du kan då väcka talan i domstol. Du är välkommen att höra av dig igen om det skulle gå så långt.

Lycka till med ditt avtal!

Sara HillRådgivare