Rätt att säga upp hyresavtal på grund av husdjur?

Min 15 åriga dotter fick ärva sin pappas hund. Hennes pappa gick tyvärr bort. Jag har haft en hund tidigare i denna lägenhet men som jag fick avliva pga sjukdom. Nu vill min hyresvärd säga upp mig pga hunden. Om jag inte skrev på uppsägning så skulle han göra det själv. Jag skrev ej på något. Har han rätt att säga upp mig. Mvh Ann-Charlotte Persson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som rör hyresförhållandet återfinns i jordabalken (JB) kap. 12 (här).

Som utgångspunkt har din hyresvärd inte rätt att säga upp ditt hyreskontrakt på grund av hunden. Du som hyresgäst har rätt att ha husdjur oavsett vad som står i hyreskontraktet, om det inte föreligger särskilda skäl mot ett sådant förbud, t.ex. att du bor i ett allergiboende (se 42 § p. 8 här)

Det krävs sakliga skäl för en uppsägning av ett hyreskontrakt. De sakliga skälen för bostadslägenheter återfinns i 46 § st 1 (här). Den sakliga grund som eventuellt skulle kunna komma ifråga är p. 2; misskötsamt. Misskötsamhet kan utgöras av att en hund skäller i stor omfattning så att det stör grannarna. Som hyresgäst har du nämligen en skyldighet att se till att dina grannar inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas, enligt 25 § (här).

Sammanfattningsvis kan alltså nämnas att ett kontrakt som säger att en hyresgäst inte få ha husdjur, om det inte är fråga om ett allergiboende, är ogiltigt. Om din hyresvärd säger upp dig på grund av hunden kan du vända dig till Hyresnämnden som då lär finna att uppsägningen saknar saklig grund och därför inte är giltig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare