Rätt att överta hyreskontrakt om make skulle gå bort

När maken avlider har makan rätt att överta hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att en hyresgäst inte kan överlåta sitt hyreskontrakt till en annan utan hyresvärdens samtycke (12 kap 32 § JB). Det finns dock undantag.

Makan har rätt att överta hyreskontraktet förutsatt att lägenheten använts huvudsakligen eller uteslutande som gemensam bostad (12 kap 33 § JB). Det behövs då inget medgivande från hyresvärden.

Makan har alltså rätt till hyreskontraktet genom bodelning/arvskifte i de fall maken skulle avlida.

Hoppas det här var svar på din fråga, hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare