Rätt att kräva mobilteckning i hyresrätt?

Hej

Jag bor i en hyresrätt och som är nyproduktion och har ingen mobiltäckning alls i hela lägenheten (vilket gäller för samtliga lägenheter här). Så om jag ska ringa någon måste jag gå ut på balkongen för att få täckning helt enkelt, samt att andra kan inte ringa mig. Jag flyttade in här april 2017 och hyresbolaget säger att det inte är deras ansvar ifall mobiltäckningen fungerar eller inte. Ska jag behöva tvingas att flytta härifrån endast på grund av detta eller ligger ansvaret faktiskt hos hyresvärden att fixa detta? Jag börjar jobba som mäklare om ca ett år då min utbildning är färdig och då måste jag såklart kunna vara tillgänglig på telefonen. Svar uppskattas till tusen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Hyresvärden har en skyldighet att alltid hålla lägenheten "i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet" (15, 9 § hyreslagen). Det är visserligen en tolkningsfråga vad detta innebär men den allmänna uppfattningen lär ju vara att man ska kunna använda sin mobil i sin bostad om det inte är särskilt dålig täckning just där du bor. Eftersom mobiltelefoni är en så stor del i vår vardag idag talar detta för att detta skulle vara den allmänna uppfattningen.

Om felet gäller oavsett operatör talar detta ytterligare till din fördel. Telefonbolagen lär även ha praxis i dessa frågor så jag rekommenderar att du hör av dig till till ditt telefonbolag.

Om du anser att du har rätt till att lägenheten hålls i ett sådant skick som avses i 9, 15 § kan du skriva ett email till hyresvärden och kräva att de avhjälper felet genom att ordna så att ni får täckning. Det kan vara en god idé att tala med grannarna och kanske skriva ett email tillsammans. Om hyresvärden inte går med på era krav kan det finnas förutsättningar att ta upp tvisten hos hyresnämnden i ert län (68 §).

Om du önskar vidare hjälp i denna fråga råder jag dig att ta kontakt med oss på info@lawline.se där vi kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare