Rätt att kräva hyra för olovligt kontrakt?

Jag hyr ut en lägenhet utan tillstånd (inneboendekontrakt) men eftersom jag var gravid och skulle få barn då var jag inte i lägenheten alls ett tag då insåg hyresvärden att det är olovlig hyrning. Andra hyresgästen betalar inte hyran+el på 2 månader och säger att efter han fick veta att det är otillåtet uthyrning så vägrar han att betala något och skulle söka ersättning mellanskillnad på hyror mellan hyresvärden och jag. Jag har inte tagit deposition, jag har sms att han bekräfta att han är skyldig mig hyror+el (innan vi blev ovänner). Hur blir det nu? Har jag rätt att kräva pengarna? Om han anliter advokat kan han blir oskyldig? När han flyttade ut skadad han en dörr och lämna lägenheten smutsigt med massor grejer kvar och jag fick städa. Får jag kräva ersättning för det? Det står på inneboendekontraktet att jag har rätt till ersättning men är kontraktet ogiltigt om det är otillåtet uthyrning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Huvudregeln i svensk rätt är att avtal är bindande och ska hållas (1 § avtalslagen). Enligt denna regel har du rätt att kräva ut hyran av honom. Det finns dock en princip om att olagliga eller omoraliska avtal inte skyddas av lagen (pactum turpe). Denna princip står inte i lag men brukar tillämpas av domstolarna. Det har dock betydelse här att din hyresgäst inte insåg att kontraktet var ogiltig. Du kan argumentera för att han inte borde kunna använda detta för att slippa betala, när han inträtt avtalet i god tro. Det är alltså en argumentationsfråga huruvida ert avtal är skyddat av lagen. Om det är skyddat har du rätt att kräva ut pengarna.

Om din hyresgäst inte lyssnar kan du vända dig till hyresnämnden i din region (69 § hyreslagen). De kan bistå med medling och i vissa fall prövning av tvisten. I slutändan kan du dock behöva vända dig till domstol med en stämningsansökan. I så fall bör du anlita en jurist. Vi på Lawline erbjuder representation och vidare rådgivning om du skulle behöva detta. Om du önskar vidare hjälp i denna fråga råder jag dig att ta kontakt med oss på info@lawline.se där vi kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Hoppas det hjälper. Lycka till.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare