FrågaFAMILJERÄTTFaderskap19/07/2013

Rätt att kräva faderskapstest för avliden man

Hej det är så att min sons pappa har begått självmord, nu undrar jag om jag kan kräva faderskapstest på hans barn som han fick under tiden han var gift?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är endast fadern samt det aktuella barnet som kan kräva att ett faderskapstest görs. Om fadern har avlidit har dennes arvingar (t.ex. er gemensamme son) under vissa förutsättningar rätt att kräva ett faderskapstest. Det krävs dock att det aktuella barnet inte varaktigt har sammanbott med fadern, vilket inte verkar vara aktuellt i detta fall.

Detta regleras i föräldrabalken 3 kap. 1 § samt 3 kap. 2 §, där det framgår vilka som har rätt att väcka talan vid upphävande av faderskap.

Du har alltså ingen rätt att kräva något faderskapstest.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare