FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag04/10/2017

Rätt att köpa ut delägare i AB?

Hej, vi är tre delägare i ett aktiebolag, jag och en till vill köpa ut den tredje som har 20%, kan vi tvinga han till att sälja och hur värderar man aiktierna på rätt sätt, kan tillägga att han inte är aktivt arbetande i bolaget utan bara vi två som är det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Alla aktier har lika rätt i bolaget och man kan därför i princip inte tvinga någon att sälja sina aktier (4 kap. 1 § aktiebolagslagen). För att det ska vara möjligt att tvinga någon att sälja sina aktier måste det vara stadgat i bolagsordningen eller avtalas med personen i fråga med hjälp av ett aktieägaravtal.

En annan eventuell möjligthet är utlösen av en aktieägares aktier i fall då denna missbrukar sin makt för att undergräva bolagets verksamhet eller liknande, t.ex. genom att konstant använda sitt veto för att motverka produktiva beslut (25 kap. 22 §). Det är dock ganska höga krav för att man ska ha rätt till detta och om det inte föreligger några sådana särskilda omständigheter och ni inte heller har avtalat om möjligheten att tvinga aktieägaren att sälja av sina aktier i vissa fall, saknas stöd för ett sådant tvång.

Om du önskar vidare hjälp i denna fråga råder jag dig att ta kontakt med oss på info@lawline.se där vi kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare