Rätt att hyra ut i andra hand

Hej,

Jag ska flytta ihop med min pojkvän och har därför ansökt om andrahandsuthyrning av min hyresrätt som jag har bott i under fyra års tid. Jag hade räknat med att få hyra ut ett år eftersom det är praxis i branschen men har nu fått svaret att de endast godkänner sex månader för provboende med sambo. Har jag inte rätt till ett år?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12 kap 39 § jordabalken (se här) har du som hyresgäst inte rätt att hyra ut lägenheten utan hyresvärdens samtycke. Det betyder också att för det fall att hyresvärden ger samtycke så gäller samtycket på hyresvärdens villkor. Någon automatisk rätt till en viss tid föreligger inte.

Enligt 12 kap 40 § jordabalken (se här) kan du ansöka om tillstånd för exempelvis ett års andrahandsuthyrning till hyresnämnden om du är missnöjd med din hyresvärds beslut.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare