Rätt att hålla kvar person som begått brott mot en?

Jag är ägare till en fastighet med en privat enskild väg. Jag har problem med att en familj använder vägen, kör förbi min fastighet och är allmänt hotfulla. Jag kommer att stänga av min väg med en låst bom. Familjen har då tydligt meddelat att de kommer att ta bort bommen och undanröja alla hinder för att kunna använda min väg. Min fråga är följande: När jag har låst vägbommen och någon kommer för att skära sönder den, kan jag då på bar gärning omhänderta personen - även om det krävs milt våld och ett tillfälligt frihetsberövande? För att sedan givetvis skyndsamt överlämna personen till polisen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina rättigheter som innehavare av en enskild väg
Markägaren till en enskild väg måste alltid låta personer gå, cykla eller rida på den vägen i fråga, men har däremot rätt att bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen för att undvika vägslitage. Om markägaren vill införa ett förbud mot motorfordonstrafik så ska detta skyltas (en hemmagjord skylt är tillräckligt). Du kan läsa mer om detta här. Alltså, eftersom att du som markägare sannolikt inte tillåter andras motortrafik, så kan vi konstatera att familjen inte har någon som helst rätt att beträda din väg.

Rätt att ingripa om någon försöker skära sönder bommen?
Rätten för en enskild att ingripa gentemot en annan enskild regleras i 24 kap. 7 § 2 stycket rättegångsbalken. Där anges att "om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. […] Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman." För att du ska ha rätt att gripa personen i fråga krävs alltså att detta är uppfyllt.

Vilket brott är det fråga om?
Att såga isär en vägbom som inte tillhör en själv utgör sannolikt skadegörelse enligt 12 kap. 1 § brottsbalken. Skadegörelse kan leda till två års fängelse, och uppfyller där med kravet i 24 kap. 7 § 2 stycket rättegångsbalken.

Handlingsalternativ för dig
Du har således rätt att hålla kvar en person i avvaktan på polis, om du upptäcker personen i full färd med att såga isär din vägbom. Det bästa vore väl kanske att koppla in polisen redan innan - familjen har redan uttalat att de ska begå brottet, och har dessutom betett sig hotfullt mot dig (vilket i sig också kan utgöra ett brott). Min rekommendation är alltså att redan nu kontakta polisen, så kan de förhoppningsvis assistera dig framöver.

Lycka till med allting! Och tveka inte att kommentera nedan om du har några ytterligare frågor.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare