Rätt att bo kvar i hyresrätt - vid köp av lägenhet

Hej! Jag och min son bor i en hyresrätt. Jag vill köpa en lägenhet tillsammans med min pojkvän för att han behöver en lägenhet och vi ska inte bo tillsammans än. Får jag köpa lägenhet med honom och hålla min hyresrätt samtidigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regleringar angående hyresrätter hittar du som utgångspunkt i 12 kap. jordabalken (JB). I kapitlet regleras bland annat dina rättigheter och skyldigheter som hyrestagare. I 12 kap. 42 § JB finns olika förutsättningar som din hyresvärd kan grunda en uppsägning av ditt hyresavtal på. Som utgångspunkt har inte en hyresvärd rätt att säga upp ditt hyresavtal på grunden att du samtidigt äger en bostadsrätt.

Det sagda innebär att du i praktiken har rätt att äga en bostadsrätt, samtidigt som du ansöker om en hyresrätt. Viktigt att tänka på är att du och din pojkvän kommer överens om hur betalning av hyra och avgifter ska ske. Har du ej möjlighet att exempelvis erlägga betalning för hyresrätten riskerar du att få ditt hyresavtal uppsagt, eftersom dröjsmål med hyra är en förverkansgrund i 12 kap. 42 § JB.

Sammanfattningsvis finns det inget hinder mot att du hyr och bor kvar i lägenheten samtidigt som du köper en annan lägenhet/bostadsrätt tillsammans med din pojkvän. Som jag nämnde innan är det dock viktigt att tänka på att betala alla relevanta avgifter, för att på så sätt undvika eventuella komplikationer.

Hoppas svaret var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare