Rätt att behålla depositionen

Hej,

Jag hyr ut min hyresrätt möblerad i andra hand till en person som har orsakat en del skador på både möbler och ytskiktet i lägenheten. Han betalade dock deposition när vi tecknade hyresavtalet. Kan jag behålla delar av depositionen med motivering att där är skador? Eller måste jag faktiskt köpa nya saker, reparera lägenheten och uppvisa kvitton?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man avtalar om en deposition så ingår man ett civilrättsligt avtal. Detta innebär att ni avtalar om hur mycket depositionen ska vara på samt vad de ska täcka.

I 12 kapitlet 24 § Jordabalken (ofta kallad hyreslagen) står det att hyresgästen skall väl vårda lägenheten och vad som hör därtill. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller vårdslöshet. Hyresgästen är alltså skyldig att ersätta skador men det ska dock sägas att det inte innefattar normalt slitage på lägenheten.

När det kommer till hur mycket du kan behålla ligger bevisbördan på dig. Du måste kunna uppvisa varför du tagit den andel av depositionen som du valt att behålla för skadan. Det innebär egentligen att om de kräver en specificerad anledning till den behållna depositionen så ligger det på dig att bevisa att den summan du valde att ta är rättfärdigad. Detta kan göras med bilder på skadorna och kvitton. Du behöver därför inte ersätta alla skador för att kunna ta ut pengar ur depositionen men det ska dock sägas att det kan bli svårare att bevisa att den summan du valde att ta ut är skälig då det blir en mer godtycklig bedömning av värdet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare