Rätt att begära bodelning i samboförhållande

Jag och min före detta sambo skaffade en hyrerätt tillsammans som vi båda står på kontraktet på 2012. För två år sedan separerade vi och för ett och ett halvt år sedan flyttade han ut. Har han nu rätt till hyresrätten eller kan begära bodelning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Hyresrätten räknades som er gemensamma bostad enligt 5 § i sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376#P5S1. Detta betyder att hyresrätten hade ingått i en bodelning. Enligt sambolagen ingår gemensam bostad och gemensamt bohag i samboegendom och det är denna egendom som delas vid en bodelning, se 8 § sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P8S1.
I denna paragraf stadgas dock att en bodelning enbart sker efter begäran från någon av parterna samt att denna begäran måste komma in senast 1 år från det att förhållandet upphörde.

Således skulle din sambo haft rätt till hälften av hyresrätten och han hade kunnat begära bodelning. Eftersom det gått 1,5 år från att ni gick isär har denna rätten dock försvunnit och nu kan han inte begära någon bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare