Rätt att avhysa sambo från boende?

Hej! när jag träffade en kille som sedan flyttade in hos mej så ägde jag en bostadsrättsvilla. Nu vill jag att han ska flytta för han har börjat att droga i mitt hem och jag var tvungen att fly från mitt eget hem för han vägrar att flytta. Vilka rättigheter har jag kan han ta över mitt hem sådär. Hälsningar

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom du ägde bostadsrätten innan din kille flyttade in hos dig har du i princip rätt att kräva att han flyttar därifrån. Det finns ett undantag, detta används dock sällan. Undantaget står i sambolagen 22§ och innebär att i det fall bostaden är införskaffad för gemensamt bruk så har den part som inte äger bostadsrätten rätt att överta denna om det är skäligt och om den parten bäst behöver den. Tillfällen som kan bli aktuella är då denna parten har barn, har dålig ekonomi, är utan jobb eller andra liknande omständigheter som kan göra det svårt för parten att hitta annat boende. Finns inga gemensamma barn krävs dock synnerliga skäl för att part ska kunna överta bostaden. Undantaget i 22§ används dock väldigt restriktivt, så jag skulle säg att du i princip har rätt att köra ut killen från din bostad.

Eftersom killen i ditt fall inte verkar gå med på att ni löser bodelningen och vem som får bo kvar själva så tycker jag att du ska ansöka om bodelning hos tingsrätten. Du kan där också begära att de fattar beslut om vem som har bäst rätt till bostaden. Då får ni ett domstolsbeslut på vem som har rätt att bo kvar. Skulle sambon efter beslutet ändå inte flytta så kan du ta hjälp av kronofogden och begära att de avhyser honom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare