Rätt för oorganiserad arbetstagare att arbeta vid strejk

Hej. Jobbar på Opus bilprovning och är ej med i Unionen. Om det blir strejk,har jag rätt att arbeta,eller kan Unionen förhindra det,förutsatt att det inte blir lockout?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då du inte är medlem i facket kan de inte tvinga dig att medverka i strejken. Fackets stridsåtgärder omfattar endast fackets medlemmar. Så länge inte din arbetsgivare tar till en lockout har du alltså rätt att gå till jobbet.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare