När är stridsåtgärder tillåtna?

Hej

Om en arbetsgivare inte har ett kollektivavtal. Kan arbetstagarna som har ett kollektivavtal vidta stridsåtgärder mot denne arbetsgivare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av regeringsformen (RF) och lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Rätten att vidta stridsåtgärder finns grundlagsfäst (2 kap. 14 § RF). Denna rätt tillkommer en förening av arbetstagare och arbetsgivare. Rätten tillkommer inte enskilda arbetstagare, utan endast föreningar (alltså facket). Denna rätt får även inskränkas genom bestämmelser i en annan lag.

Fredsplikt

För arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal råder en fredsplikt (41 § MBL). Detta innebär att det då inte är tillåtet att vidta stridsåtgärder. Enda undantaget från fredsplikten är om en organisation i behörig ordning har beslutet om det, och något av ändamålen som räknas upp är aktuella.

Om det inte finns kollektivavtal

Då arbetsgivare och arbetstagare inte är bundna av kollektivavtal råder inte fredsplikt, utan istället så kallad fri stridsrätt. Som nämnt ovan tillfaller stridsrätten enbart organisationer och inte enskilda arbetstagare. Det är alltså en arbetstagarorganisation eller en arbetsgivarorganisation som kan besluta om stridsåtgärder.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare