Rätt att använda ritningar skapade under tidigare anställning?

Hej, jag undrar om mitt nystartade företag får använda "bilder" från ex fasader/fasadritningar som jag själv gjort, dock i en tidigare anställning? Jag har kundens medgivande. Äger förra företaget något rätt på bild/skärmklipp av ritningarna? Ritning med ritningsram förstår jag att de självklart äger, men om jag klipper bort namnrutan och deras logga, får jag använda dem då? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du får använda bilder eller "screenshots" av ritningar du har skapat under en tidigare anställning. Särskilt om du skulle redigera dessa så att tidigare företagsnamn och symbol inte syns.

Regler kring upphovsrätt:

När någon skapar en ritning som är tillräckligt orginell och unik för att skyddas under upphovsrättslagen (URL) får personen två rättigheter. Man får rätt till den ideella rättigheterna vilket innebär att man alltid har rätt att bli namngiven då verket framställs eller görs tillgänligt för allmänheten (3 § URL). Man får även rätt till den ekonomiska rättigheten vilket innebär att man fritt får förfoga över verket genom att framställa exemplar av det eller göra det tillgängligt för allmänheten (2 § URL). Den ideella rättigheten kan aldrig fråntas personen som skapat den men den ekonomiska kan överlåtas. Skaparen har alltså rätt att välja att överlåta rätten att fritt förfoga över verket (27 § URL). Verk skapade som arbetstagare anses generellt sätt vara arbetsgivarens att fritt nyttja (AD 2002 nr 87). Vanligtvis överlåts dock upphovsrätten genom anställnings-/kollektivavtal.

Hur detta tillämpas i ditt fall

Med största sannolikhet har ditt tidigare företag inskrivet i deras anställningsavtal att de tar över den ekonomiska rättigheten till din upphovsrätt. Detta innebär att endast de har rätt till all typ av spridning och förmedling av verket. Detta gäller även kopior, urklipp och bilder av verket. Att deras logotyp eller namn tas bort förändrar inte saken då de (med största sannolikhet) har rätt till hela verket, inte bara att deras namn står med på verket.

De bästa möjligheter du har att få använda dina tidigare ritningar är därför att först kolla vad som stod i ditt anställningsavtal och huruvida de fick rätt till din upphovsrätt av de verk/ritningar du skapade i anställningen. Utan att veta vad som står i ditt anställningsavtal eller andra avtal mellan dig och din tidigare arbetsgivare kan jag inte rådgiva mer utförligt än så.

Därefter får du helt enkelt fråga om du kan få använda dina tidigare ritningar alternativt köpa tillbaka de ekonomiska rättigheterna till verken. Annars har du ingen rätt att använda bilder på fasader/fasadritningar du gjort under tidigare anställning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du skulle vilja få mer detaljerad rådgivning angående din upphovsrätt och ditt tidigare anställningsavtal föreslår jag att du tar bokar en tid med en av våra jurister.

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare