FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt29/03/2016

Ränteintäkter vid utlåning av pengar

Jag ska låna ut en summa pengar till en nära vän under några år. Jag ska skriva skuldebrev. Måste jag ange en räntesats i skuldebrevet. Kan skatteverket hävda att jag fått ränteinkomster om det inte står något om ränta i skuldebrevet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är naturligtvis upp till dig och din motpart i låneavtalet att komma överens om lånet ska medföra eventuell ränta. Räntan kan avtalas muntligen eller skriftligen, båda sätten leder till juridisk bundenhet.

Att försöka undanhålla ränteintäkt från beskattning genom att inte nämna räntevillkoret i skuldebrevet är inget jag rekommenderar då det kan få konsekvenser såsom skattetillägg och straffansvar.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare