Ränteberäkning

hej!

jag kom överens med min x.fru att betala henne 100.000 kr 15 i november 2014.

jag kunde inte betala den summan det där datumet.

nu är vi överens om att betala denna summan fom 30 maj 2015 med delbetalning 10,000 kr varje månad tom november men i december ska hon ta emot 30 000 kr.då totala summan ska ha blivit betalat.hur räknar man ränta enligt 6 paragraf?

tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Räntan ska beräknas enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med ett tillägg av åtta procentenheter (6 § räntelagen). Referensräntan fastställas varje halvår av Riksbanken (9 §). Referensräntan mellan den 1 juli och 31 december förra året (2014) var 1,0 %, medan referensräntan mellan 1 januari och 30 juni 2015 är 0,0 %. Vad referensräntan blir från 1 juli i år vet vi inte ännu. Detta betyder att räntan för andra halvåret av 2014 var 1,00 + 8 = 9 %. Räntan för första halvåret av 2015 blir 0,0 + 8 = 8 %. Denna ränta gäller per år. För att underlätta kan ni ta en genomsnittlig ränta på hela lånet som löper per år, från och med den 15 november 2014 till dess betalning sker. En räntan om 8,5 % av beloppet (100 000 kr) skulle sålunda vara rimligt.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare