Ränta på återbetald handpenning

Hejsan lawline,

Jag hade för 1,5 år sedan betalat handpenning på en nyproduktion genom företag X. För ett par månader tillbaka så upphävde dem mitt kontrakt på den lägenheten, då dem ej har sålt tillräckligt med objekt i projektet. Dem betalade tillbaka min handpenning i samma veva som upphävningen som var 10 månader innan planerad inflytt. Alltså låg min handpenning i ca 20månader som var 300 000kr hos företag X.

Min fråga till er är om jag enligt lag har rätt till ränta eller dylikt?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av räntelagen (RL).

I enlighet med RL:s allmänna bestämmelser, har du rätt till ränta från dagen betalningen erlades tills återbetalningen skedde (2 § 2 st RL). Räntan är referensräntan, höjd med två procentenheter (5 § och 9 § RL). Referensräntan är sedan 1 juli 2019 0.0%, och var dessförinnan -0.5%. Den ränta du har rätt till är således 1.5% per år. Om företaget inte själva betalat tillbaka beloppet inklusive ränta kan du höra av dig till dem och uppge att du anser dig ha rätt till ränta på beloppet.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare