Ränta enligt 6 § Räntelagen

Hej! Hur räknar man? Efter domslutet jag är skyldig att betala till 2personen ena är 427kr från 7 juli 2014 till 25 oktober 2015 och den andra är 499kr från 16 september 2014 till 25 oktober och ränta enlig 6 § räntelagen (1975:635) och vad menas med dagsböter 50 å 50 kr Snälla kan ni räkna upp och förklara på lätt sätt? Redigerat

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ränta enligt 6 § Räntelagen beräknas enligt följande:
Referensräntan (här) då betalningsförpliktelsen uppstod adderas med 8 procentenheter. Referensräntan fastställs varje halvår, men gäller för ett år innan räntan på skulden måste räknas om.

Kronofogdemyndigheten har en tjänst för att beräkna ränta (här), klicka bara i belopp, räntesats (8 procent ifall det rör sig om 6 § Räntelagen), start och stoppdatum och bocka rutorna "vanlig ränta" samt "Hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar".

I ditt fall ska du betala (med öresavrundning nedåt till och med 49 öre och annars uppåt, se vidare 2 § här):
Till person nr 1: 473,57 kr,
till person nr 2: 553,42 kr

och bötesbeloppet beräknas (i detta fall) som vanligt 50 * 50 = 2500 kr.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller mejla oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare