Räkning till person som avlidit

Vad säger lagen om att sända en räkning till en person som avlidit. Kan den avlidnes nära och kära kräva att fakturan tas bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Ni som anhöriga är inte skyldiga att betala för skulder/räkningar som den avlidne har haft. Enligt svensk rätt ärver man inte skulder. Vid ett dödsfall bildar skulder och tillgångar som den avlidne har haft ett dödsbo, och det är dödsboet (en självständig juridisk person) som betalar eventuella skulder, det är således inget som familj eller ens delägarna i dödsboet personligen är ansvariga för.

Det är alltså dödsboet som har att antingen betala eller bestrida fakturan. Se gärna kronofogdens hemsida för mer om dödsbon.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa in till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare