Räknas villan som samboegendom eller inte?

Träffade min sambo 1996,förlovade oss 97 .jag ägde en bostadsrätt o min sambo ett hus.vår 99 köpte min sambo hus från sin fars dödsbo. Jag var med vid renovering o färgval i huset..sambon flyttade in sommaren 99 och jag sålde min lgh o flyttade in nov 99.Vi har sedan bott där som sambos och haft gemensamt hushåll i snart 20 år.vi har inga som helst papper skrivna emellan oss..Vi tvistar dock om vad som gäller om vi separerar räknas villan som samboegendom el inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall ni skulle separera kan en bodelning göras ifall någon av samborna begär det inom ett år efter att samboförhållandet har tagit slut, vilket framgår av 2 § 1 st. 2 punkten och 8 § sambolagen (2003:376) (SamboL). Enligt 3 § SamboL ingår samboegendom i bodelningen. Vad som avses med samboegendom är bl.a. sambors gemensamma bostad, ifall egendomen förvärvats för gemensam användning.

Köptes huset i syfte att ni skulle bo där tillsammans, kommer er gemensamma bostad vara samboegendom och därför ingå i en eventuell bodelning. Det finns dock undantag från samboegendom i samband med arvsrättsliga frågor, men det framgår inte att dessa är tillämpliga. Till exempel att din sambo ärvt egendomen och att det i ett testamente skulle stå att huset ska vara hans eller hennes s.k. enskilda egendom, 4 § 1 st. 3 punkten. SamboL. I sådana fall hade inte er gemensamma bostad ingått i en eventuell bodelning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare