Räknas tidigare givna gåvor in i arvsfördelningen?

Jag och mina syskon ska dela på bohaget efter vår mor. En har fått saker då vår mor levde så min fråga: ska det räknas in vid uppdelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som en arvlåtare under sin livstid gett till en bröstarvinge (barn) presumeras vara förskott på arv. Ett förskott ska avräknas på bröstarvingens arvslott vid arvsskiftet eftersom bröstarvingen redan anses ha fått ut en del av arvet genom förskott (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Att gåvor till bröstarvinge presumeras vara förskott på arv behöver inte innebära att de ska räknas som förskott. En presumtion är ett antagande. Kan presumtionen motbevisas gäller den inte.

Utgångspunkten är dock att gåvor som arvlåtare gett till bröstarvinge under sin livstid presumeras vara förskott på arv och ska således avräknas från dennes arvslott, dvs vid den uppdelning du beskriver i din fråga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare