FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/04/2018

Räknas studieskulder in vid skuldtäckning vid avslutat samboförhållande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beträffande sambos gäller inte samma bodelningsregler som för makar och avseende skulder gäller som huvudregel enligt 13 § sambolagen, att endast de skulder som hänför sig till samboegendom, det vill säga gemensam bostad och gemensamt bohag, ska tas in i bodelningen. Övriga skulder får endast tas in i den mån täckning för skulderna inte finns i sambons övriga egendom (den egendom som inte är samboegendom).

Vad som är samboegendom stadgas i 3-7 § sambolagen och det rör sig om exempelvis fastighet som samborna bor i eller motsvarande hyres- eller bostadsrätt, möbler, husgeråd och dylikt.

Studieskulder ska alltså inte räknas med vid skuldtäckning vid bodelning mellan sambos. Detta görs endast i undantagsfall.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare