Räknas renoveringstimmar in i bodelning?

Hej, min sambo och jag delar en gård 50/50 som jag lagt massor av timmar att renovera på.

Är det något som kan räknas med vid bodelning? Skulle kännas orättvist om man inte får något för hundratals timmar som man investerat under åren. Frågan gäller alltså arbetstiden, kostnaderna för materialet har vi tagit från gemensam kassa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella lagen är Sambolagen.

Vad ingår i bodelningen enligt Sambolagen?

Utgångspunkten i ett samboförhållande är att enbart den gemensamma bostaden och bohaget är vad som delas lika vid en eventuell bodelning (8 §). Med bohag menas vad som ingår i en bostad, så som en soffa. (6 §) Gården i ert fall räknas som gemensam bostad (5 §). Viktigt är att både bostaden och bohaget ska vara förvärvat för gemensamt bruk. Vad som köpts innan samboförhållandet inleddes ingår alltså inte i en bodelning.

Gården:

Eftersom ni äger gården lika mycket skulle denna i en bodelning alltså delas lika i värde mellan er. Att ni renoverat denna skulle i sig kunna innebära att gården nu har ett högre värde och på det viset kommer ni tillgodose er värdet av den tid ni lagt ner. Ersättning för arbetstimmar vid renoveringar är inte något som regleras i sambolagen. Materialkostnad, som den ene sambon stått för, har enligt tidigare domar från Högsta domstolen i regel betraktats som gåvor mellan samborna och inte något man specifikt fått ersättning för.

Råd:

Sambolagen är dock dispositiv, vilket innebär att ni kan avtala bort denna och skriva ett samboavtal mellan er gällande hur ni vill fördela egendom mellan er (9 §). Genom ett samboavtal kan ni förebygga att delningen Där kan ni reglera huruvida ni vill fördela ersättning eller övrig egendom mellan er, om ni har egna önskemål om hur detta ska ske på annat sätt än enligt sambolagen.

Hjälp med detta kan ni hitta här på Lawline, där ni via nätet utforma samboavtal. Dit hittar ni HÄR.

Det finns även en möjlighet att vända sig till våra jurister på info@lawline.se.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och råd om hur ni kan gå tillväga.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare