Räknas min mors gåva till mig som förskott på arv?

Hej,strax innan min mor dog gav hon mig en betydande summa pengar. Jag är särkullbarn, bara jag finns i livet. Måste denna gåva tas upp i bouppteckningen som ett förtida arv. Det va det hon inte ville utan ville att jag skulle ha pengarna.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få svar på frågan får vi gå in och titta i Ärvdabalken (ÄB) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

Bröstarvingar ärver i första hand och har rätt till minst laglotten

Första arvsklassen består av bröstarvingar, alltså barn. I egenskap av att vara ett barn till ditt mor, är du hennes bröstarvinge. Det är alltså bröstarvingar som ärver i första hand, och eftersom att du är hennes enda barn i livet så ärver du ensam såvida det inte finns något testamente med i bilden (ÄB 2 kap 1 §). Bröstarvingar har alltid rätt till minst laglotten, vilket består av halva arvslotten. Jag ska ge ett exempel: Om din mor lämnar efter sig 200 00 kr, så är detta din arvslott. Din laglott är då 100 000 kr (ÄB 7 kap 1 §).

En bodelning ska göras om din mamma var gift

Jag uppfattar din fråga som att din mammas make fortfarande är i livet, då du beskriver dig själv som ett särkullbarn. Det innebär att en bodelning dem två emellan ska göras (ÄktB 9 kap 1 §). I bodelningen ska endast giftorättsgods ingå, alltså sådan egendom som ska delas mellan makarna (ÄktB 10 kap 1 §).

Gåvor till barn antas alltid vara förskott på arv

I lagen finns det ett antagande som innebär att all den egendom som en förälder ger till sitt barn är att räkna som förskott på arv, såvida det t.ex. inte finns ett gåvobrev eller testamente som menar att det inte ska vara förskott på arv (ÄB 6 kap 1 §). Detta medför att man vid bouppteckningen ska lägga ihop det som din mor lämnade efter sig, med värdet av det förskott på arv som hon gav till dig (ÄB 6 kap 3 §). Gåvovärdet ska sedan dras av från din arvslott, när den väl har räknats ut. Detta innebär med andra ord att gåvan ska räknas med i din arvslott under förutsättning att det inte finns något gåvobrev eller testamente som tyder på annat. Jag tolkar det som att någon sådan handling inte finns.

Du kan bli återbetalningsskyldig om gåvan inkräktar på bröstarvingars laglotter

Du kommer däremot inte behöva betala tillbaka summan med pengar som du fick av din mor. Det finns ett skydd för bröstarvingar som göra det barnet som fick gåvan återbetalningsskyldig, om det inte finns tillräckligt med pengar för att deras laglotter ska täckas (ÄB 7 kap 4 §). Detta är dock inte aktuellt i ditt fall, då jag förstår det som att du är den enda bröstarvingen i livet. Något som kan vara värt att nämna är att om du hade syskon som nu är avlidna, så kan deras barn nu räknas som bröstarvingar till dina föräldrar med rätt till laglott likaså.

Sammanfattning

Gåvor till barn antas av lagen alltid vara förskott på arv. Man kan dock genom t.ex. ett testamente eller ett gåvobrev skriva att gåvan inte ska räknas som just förskott på arv. Jag uppfattar dock situationen som att det inte har skett, och gåvan ska därför räknas av mot din arvslott som förskott på arv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen att ställa en ny.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare