FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag10/04/2022

Räknas man som anställd i sitt eget aktiebolag även om man inte tar ut lön?

Räknas man som anställd i sitt eget aktiebolag om man driver det helt själv men inte tar ut någon lön eller utdelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte tar ut lön eller andra anställningsförmåner i bolaget räknas du inte som anställd, utan endast som ägare. Detta eftersom en aktieägare inte per automatik räknas som en anställd; det är först när ägaren börjar ta ut lön etc. som den är att betrakta som en anställd. Detta gäller även om man driver företaget helt själv. Du kan dock ta ut utdelning och ändå inte betraktas som anställd, eftersom en utdelning går till en aktieägare, som inte nödvändigtvis måste vara en anställd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare