FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/11/2019

Räknas lotterivinster som giftorättsgods?

Om jag vinner en stor vinst på t.ex lotto. Har min hustru lika rätt till vinsten om vi är gifta och inte har några avtal om annat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om en lotterivinst räknas som giftorättsgods och därmed ska ingå i en eventuell bodelning vid äktenskapsskillnad.

All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom delas lika mellan dem genom en bodelning, se 9 kap 1 § ÄktB (här). Den egendom som ska ingå i bodelningen är makarnas giftorättsgods, se 10 kap 1 § ÄktB (här). Giftorättsgodset utgörs av all egendom som inte är enskild egendom. Vad som räknas till enskild egendom framgår av 7 kap 2 § ÄktB (här).

Finns det någon särskild regel för lotterivinster?

Det finns ingen särskild regel när det gäller lotterivinster vilket betyder att det är uppräkningen i 7 kap 2 § ÄktB (här) som ska användas för att avgöra om lotterivinsten ska räknas som enskild egendom. Om lotterivinsten inte faller in under någon av punkterna är den alltså giftorättsgods och ska delas mellan makarna vid en eventuell bodelning. Detta betyder alltså att huvudregeln är att lotterivinster är giftorättsgods, men att det såklart kan finnas situationer då lotterivinster är enskild egendom. För att det ska räknas som enskild egendom krävs då att den omfattas av 7 kap 2 § ÄktB (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare