RÄKNAS LÅN SOM FÖRSKOTT PÅ ARV?

Mina bröder har fått låna pengar till hus, bilar, stugor mm men inte jag, kan jag kräva kompensation när mamma dör

Lawline svarar

  Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Allmänt om förskott på arv

När en arvlåtare dött är det dennes bröstarvingar som ärver i första hand såsom närmsta arvingar, enligt 2 kap. 1 § 1 st. ÄB. Dessa ska ta lika lott, enligt 2 kap. 1 § 2 st. ÄB, vilket innebär att de ska ärva lika stor andel av kvarlåtenskapen. Det arvlåtaren gett till sina bröstarvingar under livstiden ska avräknas som förskott på arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett, vilket framgår av 6 kap. 1 § ÄB. Det finns alltså en presumtion för att gåvor från arvlåtaren till bröstarvingarna ska ses som förskott på arv. Det som utgör förskott på arv ska sedan dras bort från mottagande arvinges arvslott.

Det finns också vissa typer av överföringar som inte ska avräknas som förskott på arv. Som exempel kan nämnas överföringar som föräldrar gör som ett led i sin underhållsskyldighet, eller gåvor vars värde inte står i missförhållande till givarens ekonomiska villkor, se 6 kap. 2 § ÄB

Ses lån som förskott på arv?

Ett lån är inte en gåva, utan bygger på ömsesidiga förpliktelser. Det räknas därför inte som ett förskott på arv, eftersom bestämmelserna om förskott på arv bara gäller gåvor (även kallade benefika rättshandlingar). Det är i stället en fordran som dödsboet har gentemot den som tagit lånet.

Finns det något annat sätt att kompenseras?

När någon avlidit är det dennes arvingar som är dödsbodelägare om inte särskild dödsboförvaltning anordnats, vilket framgår av 18 kap. 1 § ÄB. Det finns speciella regler om skulder mellan dödsbodelägare och dödsboet, se 23 kap. 3 § 1 st. ÄB. Av lagrummet framgår att om dödsboet har ett krav gentemot en delägare ska skulden så långt det är möjligt räknas av mot denne delägares lott. Om skulden utgör exempelvis 80% av dennes lott kan personen, innan skulden är betald, få ut 20% av sin lott. Om skulden skulle vara större än lotten blir konsekvensen att delägaren inte kan få ut något arv förrän skulden betalts. För lån mellan arvlåtaren och dennes arvingar anses dessa generellt slutna under förutsättningen att gäldenären (den som lånat pengar) inte ska få sin lott i boet utan att dennes skuld betalas till motsvarande belopp (Ärvdabalken– en kommentar, del II, Walin & Lind, 6:1 uppl., 2017, s. 273 samt Ärvdabalken– en kommentar, del I, Walin & Lind, 7:1 uppl., 2016, s. 158).

I ditt fall

Eftersom dina bröder är dödsbodelägare tillsammans med dig, krävs att dina bröder först betalar det som kvarstår av deras skulder för att de ska få sin arvslott. På så sätt kommer du inte drabbas negativt av att er mamma har lånat ut pengar till dina bröder. Du kommer få ditt arv efter att skulderna betalats, vilket innebär att du får ditt arv efter att dina bröder betalat tillbaka lånet.

Erik von ZweigbergkRådgivare