Räknas kostnader för renovering som samboegendom?

Jag och sambon äger ett hus ihop. Han har betalt för viss renovering och anläggningsändringar. Även arbetat med att bygga och byta golv och fönster på huset. Jag har inte bidragit ekonomiskt till renoveringen då jag varit föräldraledig med våra barn.

Nu vill vi separera och då är frågan, delas huset på mitten rakt av eller har han rätt till en större del än mig då han har lagt ner mer pengar och tid på renovering medans jag har passat barnen?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Renoveringen räknas som samboegendom och ska delas lika mellan er

Om du eller din sambo begär bodelning vid separationen ska enligt sambolagen er samboegendom delas lika mellan er. (8 § SamboL och 14 § SamboL) Samboegendom är ert gemensamma hus och bohag, t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Eftersom ni äger ert hus tillsammans och förvärvade det för att bo där tillsammans så utgör huset samboegendom. Därmed räknas även renoveringen av ert gemensamma hus som samboegendom. Det spelar alltså ingen roll att din sambo har betalat för renoveringen, du har rätt till hälften av samboegendomen. Huset delas alltså "på mitten". Din sambo har inte rätt till en större del än dig. (14 § SamboL)

Samboavtal gäller före sambolagens regler

Reglerna i sambolagen kring bodelning gäller förutsatt att ni inte har upprättat ett samboavtal där ni har avtalat om att er egendom ska fördelas på något annat sätt vid separation. Samboavtalet gäller i så fall framför sambolagens regler.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare