Räknas hund som lösöre enligt sambolagen?

Hej,

Sambon och jag köpte en hund tillsammans september 2016, bådas namn finns på köpekontraktet. Samma månad köptes det en ny soffa. Hon betalade hunden och jag soffan, tror jag vart att betala 3000kr mindre. Vi tyckte det var enklast att göra så istället för att skicka pengar fram och tillbaka till varandra. Två år senare väljer hon att göra slut. Tar hunden med argumentet att jag får behålla soffan och TV:n (den köptes tillsammans juni 2017). Min värld rasade samman och nu när jag 4 månader senare orkar prata med henne. Får jag kalla handen och får inte träffa hunden. Hon tag med sig andra möbler och saker som köpts tillsammans jag fick behålla en del jag med utöver TV:n och soffan. Min fråga är väl har jag rätt till hunden då mitt namn finns på kontraktet eller blir han att räknas som ett lösöre och han faller till henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som gäller när två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll är Sambolagen (1 § SamboL). Min utgångspunkt i mitt svar till dig är att ni inte har något samboavtal i vilket ni avtalat bort rätten till bodelning (jfr 9 § SamboL).

Du kan begära bodelning inom ett år

I samband med att ni separerat och ert samboförhållande tagit slut ska det göras en bodelning om någon av er begär det. Begäran om bodelning måste ske inom ett år efter att samboförhållandet upphört (8 § SamboL). Som jag tolkar din fråga har det ännu inte gått ett år och du kan fortfarande begära bodelning. Kan ni inte enas om bodelningen har du rätt att begära att domstol utser en bodelningsförrättare som ombesörjer bodelningen (26 § SamboL). Betänk dock att det uppkommer kostnader dels för att ansöka om sådan, dels att vederbörande ska ha lön för det arbete som läggs ner.

I bodelningen ska samboegendomen ingå

Den egendom som ska delas mellan er i en bodelning är er samboegendom (8 § SamboL) Samboegendom utgörs av er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Till det gemensamma bohaget hör möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL).

Det avgörande är således inte vem som betalt TVn, vem som betalt soffan eller vem som betalt övriga möbler. Har dessa införskaffats för gemensam användning (dvs under tiden ni var sambor) ska de ingå i en bodelning och fördelas lika mellan er.

Hunden ingår inte i en bodelning

Som synes av ovanstående redogörelse är det möbler och annat inre lösöre avsett för det gemensamma hemmet som räknas som samboegendom. En hund ingår inte i den kategorin och ska därmed inte ingå i en bodelning mellan sambor.

Däremot kan du ändå ha en andelsrätt till hunden då ni eventuellt kan vara samägare till den. Det avgörande är inte vem som står som registrerad ägare till hunden utan om ni införskaffat den tillsammans, dvs delat på kostnaden (1 § Samäganderättslagen). Jag är lite osäker på hur jag ska tolka din fråga; dvs om du betalt en mindre del av hunden, eller om du inte betalde något alls för att du köpte TVn. Har du betalt en del av hunden talar det enligt mig, i kombination med att bådas namn står på kontraktet, för att du kan vara samägare till den.

Samäganderätten ger dig inte någon uteslutande rätt till någon form av "umgänge" med hunden. Däremot ska ni som samägare vara överens om alla beslut som rör hela hunden, dvs att t.ex. sälja den (2 § Samäganderättslagen). Kan ni inte komma överens om vem som ska ha hunden går det att begära av domstol att den ska säljas på offentlig auktion. Det innebär i sådana fall att såväl du som din f.d. sambo (och andra intressenter) får lägga bud på hunden, den med högsta budet blir i slutändan ägare till den.

Min rekommendation avseende ert lösöre (samboegendomen) är att du begär en bodelning så det blir en uppdelning efter vad du har rätt till enligt sambolagen. Gällande hunden är det bästa (och sannolikt det som kostar dig minst) att försöka komma överens med din f.d. sambo. Jag har full förståelse att det ibland inte är möjligt efter en separation och om så är fallet rekommenderar jag att du kontaktar en jurist. Du är varmt välkommen att boka tid med någon av våra jurister för ändamålet. Juristen kan titta närmre på ditt fall och råda dig vidare avseende om det föreligger ett samägande eller ej. Ibland kan det göra större nytta om en jurist kontaktar din f.d. sambo som ombud för dig än att du sköter kontakten själv. Våra jurister erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, Skype och telefon; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare