FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2019

Räknas det som att minska sitt giftorättsgods om man gör inköp när man ligger i skilsmässa?

Hej! Nu när vi ligger i skiljsmässa och han flyttat ut undrar jag...Med tanke på att min snart x make tar med sig vissa saker som var hans, från lägenheten som ex sin dator som vi använde gemensamt, dammsugare etv...undrar jag nu vad som är ok att köpa till sig själv utan att det kan misstänkas för att man "minskar" sitt giftorättsgods. Jag har ex ingen dator, när han tog sin, måste jag ha en dator bla för jobbets skull. Ex ha ny dammsugare, ny högtalare så jag kan lyssna på musik. Vad är "ok" att köpa? Jag behöver nya fåtöljer och bokhylla ex då han tog med sina...rummet står halvtomt och mina böcker ligger i högar på golvet...Ska på bröllop snart, och festklänningar är dyra, kostar minst 5000, har alltså flera verkliga behov ...vad är ok?

Mvh...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regeln som fungerar som ett skydd mot att ena maken minskar sitt giftorättsgods gäller för två typer av åtgärder. Det ena är gåva, och det andra är att man använder giftorättsgods för att öka värdet av sin enskilda egendom (11 kap. 4 § äktenskapsbalken). Det sistnämnda kan röra sig om att exempelvis renovera en fritidsfastighet som är enskild egendom.

Regeln gäller dock endast åtgärder som skett tre år innan talan om skilsmässa har väckts. När man redan ansökt om skilsmässa kommer giftorättsgodset att bedömas enligt de förhållanden som förelåg när ansökan om skilsmässa kom in till rätten (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Vad du gör med ditt giftorättsgods efter det spelar därmed ingen roll. I ditt fall är det alltså fritt fram att göra dina inköp.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare