Råder tvång att sälja bostad vid upphört samboförhållande?

Bor med sambo men undra om man på något sätt kan ordna så att det inte uppstår problem med boendet ifall det skulle hända honom något. Han ska åka till ett annat land och man vet inte vad som kan hända. Vi bor i gemensam villa. Båda står för lånet. Lästa att man bli tvungen att sälja om man inte är gift. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för svaret

Först och främst utgår jag från att ni lagligen ses som sambos, det vill säga att ni är stadigvarande sammanboende i ett parförhållande med gemensamt hushåll (se 1 § sambolagen, hädanefter SamboL). För det andra utgår jag från att bostaden ägs gemensamt eftersom ni båda står gemensamt på lånet. I det följande utgår jag även från det hypotetiska scenariot att din sambo avlider under utlandsvistelsen.

Vad gäller allmänt när ett samboförhållande upphör på grund av dödsfall?

Ett samboförhållande upphör bland annat om den ena sambon avlider (2 § första stycket 3p. SamboL), varvid bodelning vanligtvis förrättas. I en bodelning ingår all samboegendom som därigenom fördelas mellan kvarlevande sambo respektive den avlidnes dödsbo (8 § SamboL). Vid den ena sambons frånfälle är det dock enbart efterlevande sambo som kan begära att bodelning ska ske och inte den avlidnes dödsbo eller övriga efterlevande; i annat fall delas egendomen utifrån faktiska ägandefördelning (se 18 § SamboL). Vidare är det enbart efterlevande sambon som har rätt att överta den gemensamma bostaden, även om så kan behöva ske vid utgivande av visst kompensationsvederlag för eventuell mellanskillnad vid bodelningen (16 och 17 § SamboL).

Vad gäller i detta fall?

I ditt fall råder att huset såsom gemensam bostad utgör samboegendom och således inkluderas i uppdelningen i fall av bodelning (3 och 5 § SamboL). Om du inte begär bodelning kommer bostaden att delas lika utifrån ägandet. Om du begär bodelning är huvudregeln likafördelning, vilket således skulle ge motsvarande resultat (14 § SamboL). Som ovan nämnt är du den som har rätt att bo kvar i bostaden (se 18 och 16 § SamboL). I båda fallen skulle ske mot visst utlösen av den andel som inte tillfaller dig, vilket sker genom antingen anpassning av egendomsfördelningen i bodelningen eller utgivande av kontant kompensation (16 § andra stycket respektive 17 § SamboL).

En alternativ möjlighet är att du skrivs över som ensam ägare av bostaden, varvid du genom att sedan avstå från att begära bodelning får behålla bostaden själv utan utlösen (se återigen 18 § SamboL). Nackdelen med detta är att du riskerar att bli återbärings- eller ersättningsskyldig för hälften av egendomens värde gentemot din sambos eventuella bröstarvingar (se 7 kap. 4 § ärvdabalken). Denna sistnämnda risk förutsätter att överlåtelsen skett gåvoliknande i syfte att ordna egendomsfördelningen vid den ena sambons eventuella frånfälle, vilket synes potentiellt vara uppfyllt i detta fall. Finns inga bröstarvingar (barn eller avkomlingar till barn) råder inte denna risk eftersom det då inte finns någon arvtagare med rätt till så kallad laglott (se 7 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Om något händer din sambo under utlandsresan med dödlig utgång råder ingen skyldighet eller nödvändighet för dig att sälja bostaden. En efterlevande sambo har rätt att överta bostaden (18 § och 16 § SamboL). Eftersom bostaden är gemensamt ägd samt utgör samboegendom resulterar ett övertagande däremot i skyldighet att utge kompensation till dödsboet (arv-/testamentstagare) motsvarande värdet av, i detta fall troligen, halva bostaden (se 16 § andra stycket respektive 17 § SamboL). I realiteten kan omständigheterna däremot självfallet resultera i ett faktiskt ekonomiskt behov av att sälja bostaden.

Hoppas du fick din fråga besvarad!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare