Räcker två rum och kök som bostad för två vuxna och ett barn?

Jag vill ansöka för min sambo och hon har 14-årig dotter, är det tillräckligt med 2 rum och kök?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att du frågar för att din familj ska ansöka om uppehållstillstånd för att bo med dig i Sverige.

Enligt migrationsverket krävs det att du har en bostad med minst två rum och kök för att din sambo och hennes dotter ska bo hos dig.

De krav som ställs är ett rum och kök/kokvrå för två vuxna. Om barn också ska bo i lägenheten måste det finnas fler rum. Då räknar man minst ett rum per två barn. Ni ska kunna använda bostaden från det att din familj kommer till Sverige. Om du bor inneboende hos någon annan eller hos dina föräldrar räknas bostaden inte som godkänd och då räcker inte bostaden oavsett storlek.

Sammanfattning:

Ja det är tillräckligt med två rum och kök för att du ska anses ha en tillräckligt stor bostad.

Det är viktigt att tänka på att det finns fler krav som till exempel att du ska ha råd att försörja er m.m.

Du kan läsa mer på migrationsverkets hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Emma FrostRådgivare