Räcker ett underskrivet avtal om äganderättsförhållandena på bostad och lösören som ett samboavtal?

Min sambo ägde en lägenhet innan som jag nu flyttat in i. Jag har köpt in mig i lägenheten (med en kontantinsats) och står som 50/50 på lånet. Vi har reglerat allt gällande vem som gått in med vad, båda ska ha samtycke till försäljning och vilka möbler som ägs av vem som är påskrivet av mig, han och vår bankman. Behöver vi göra något mer för att detta ska gälla vid en ev konflikt? Eller är det detta avtal som gäller då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni har som du beskrivit det reglerat erat ägande förhållande båda rörande lägenheten och lösören. Det är ett avtal som gäller vid en eventuell tvist. För att det ska vara lätt att använda det som bevisunderlag vid en tvist är det viktigt att det är klart och tydligt vad som menas i avtalet för att det inte ska ge upphov till några överraskningar för er. Men ett avtal som det du beskriver gäller som ett samboavtal och kan användas vid en eventuell tvist för att klargöra äganderättsförhållandena.

Ni behöver inte göra något mer än det ni redan gjort. Se till att det är tydligt och att ni har en varsin kopia av avtalet.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare