Räcker det med ett muntligt anställningsavtal?

Hej!

Jag har fått ett nytt jobb men jag har inte skrivit på något skriftligt anställningsavtal. Min nya chef sa att det räcker att vi tar det muntligt. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns inte några krav att ett anställningsavtal måste vara skriftligt, utan ditt muntliga anställningsavtal är ett giltigt avtal. Både du och din chef är bundna av det muntliga anställningsavtalet. Detta enligt den avtalsrättsliga huvudregeln att avtal ska hållas (pacta sunt servanda), en princip som kommer till uttryck indirekt i 1 § avtalslagen. Ett anställningsavtal kan även komma till genom konkludent handlande.

Jag rekommenderar dock att ni upprättar ett skriftligt anställningsavtal eftersom det är ett starkt bevismedel om tvist skulle uppstå. I en tvist räcker inte ett muntligt anställningsavtal så långt.

Notera också att din chef har en skyldighet enligt 6c § lagen om anställningsskydd att senast en månad efter att du börjat arbeta lämna dig skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningen (anställningsform, lön, uppsägningstid m.m.).

Lycka till! Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare