Räcker det med ett gåvobrev om jag vill ge en bostadsrätt till min son?

Hej! Min man och jag vill ge en nyproducerad bostadsrätt i gåva till vår son. Den ska klassas som enskild egendom. Inflyttningen kommer att ske juni 2019. Räcker det med ett bevittnat gåvobrev eller behövs ett annat dokument? Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är viktigt att tänka på att juridiskt räknas inte en bostadsrätt som en fastighet utan som "lös egendom" (jordabalken 1 kap 1§ motsatsvis). Det betyder att det gäller i grunden samma regler som vid gåva av saker, men med vissa specialregler i bostadsrättslagen (BRL).

För att bostadsrätten ska klassas som enskild egendom och skyddas från att din sons fru/man får den vid en framtida bodelning räcker ett bevittnat gåvobrev som bevis för att bostadsrätten ska räknas som en gåva (äktenskapsbalken 7 kap 2§ första stycket andra punkten).

Viktigt att tänka på att om det är en blandning mellan en gåva och ett köp, det vill säga ni ger en del av bostadsrätten och han köper en annan del, så kan det bli lite mer komplicerat. Men om det huvudsakligen är en gåva och inte ett köp så borde vi se hela överlåtelsen som en gåva (se rättsfallet NJA 2008 s. 457).

Det som är speciellt med en gåva av en bostadsrätt är att det finns vissa krav vid gåvan för att den ska bli giltig. Dels är det krav på skriven form, men det uppnår ni ju redan genom gåvobrevet (BRL 6 kap 4§ första stycket och 6 kap 5§ tredje stycket). Men sen måste ni ha bostadsrättsföreningens godkännande, för om er son inte får bli medlem i bostadsrättsföreningen blir gåvan ogiltig (BRL 6 kap 5§ första stycket).

Något som också kan vara bra att känna till är att det är när ni säger till bostadsrättsföreningen att ni ska ge bort den som ni blir bundna av det (se rättsfallet NJA 1993 s. 560). Det är då bostadsrätten räknas som er sons.

Behöver ni mer juridisk hjälp så kan ni alltid boka tid med en jurist här på Lawline genom vår hemsida. Vi erbjuder också avtalsmallar på vår hemsida som ni kan använda om ni vill.

Sammanfattning:

-För att göra bostadsrätten till enskild egendom räcker ett bevittnat gåvobrev

-Men för att gåvan ska bli giltig krävs att ni har bostadsrättsföreningens samtycke

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare