FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga02/04/2019

Räcker det med att förälder står på kontraktet om jag hyr ut min lägenhet i andra hand till en minderårig?

Jag ska hyra ut min lägenhet i andra hand. Personen som ska hyra är minderårig. Går det bra att bara föräldern står på kontraktet eller måste båda stå med?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Ett kort svar på din fråga är att det går bra att bara föräldern står med på kontraktet. Jag kommer utveckla kort varför här nedan om du är intresserad! Jag skulle dock rekommendera att både den som ska hyra lägenheten samt föräldern skriver på avtalet. Framförallt för att det alltid är bra att den som ska hyra lägenheten själv har gått igenom avtalet och vet vilka skyldigheter personen har. Dessutom skulle jag tycka att det var skönt som uthyrare att veta att hyresgästen också godtagit det som står på kontraktet om det skulle uppsåt problem. Men det är min upplevelse och inget som det finns bestämda regler kring! Sen finns det också möjlighet att överlåta kontraktet på den minderåriga så fort den fyller 18 år. Då räcker det att föräldern står som medsignatör tillsammans med den minderåriga i dagsläget och därefter helt överlåta kontraktet till barnet vid myndig ålder. Men det går ju såklart lika bra att bara skriva ett nytt kontrakt efter det att hyresgästen fyllt 18 år.

Som sagt så går det bra att bara föräldern står med på kontraktet. Det finns inte något krav på ett kontrakt vid andrahandsuthyrning även om det såklart är bäst om det skulle uppstå problem. Eftersom det inte finns något krav på kontrakt finns det inte heller något krav på hur ett kontrakt ska vara utformat. Det finns alltså inga tydliga bestämmelser kring om minderåriga måste stå med på kontraktet om det ska bo i lägenheten utan de regler som vi behöver tolka för att hitta svar på din fråga finns i föräldrabalken (FB). Det räcker att föräldern står med på kontraktet eftersom det är föräldern som har ansvar för sitt minderåriga barn som. Då minderåriga inte får ingå avtal utan förälderns tillåtelse gör det alltså ingen direkt skillnad om den minderåriga skriver på kontraktet, (FB 9 kap 1 §). Kortfattat så finns det alltså inget krav att den minderåriga skriver på kontraktet eftersom föräldern ändå är ansvarig för barnet.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga! Annars får du gärna ställa en till eller höra av dig till vår telefonrådgivning.

Allt gott

Karin EkströmRådgivare