PUT och återkallelse

Hej LAWLINE.Kan ni hjälpa mig med den frågn?

Jag har kommit i Sverige i december 2013 jag var gift med en tjej här i Sverige och vi bodde tillsammans två år och 4 månader.Januari 2016 har jag fått permanent uppehållstillstånd.hon vill inte vara tillsammans med mig och vi separerade och vi gjorde skilsmässa i tingsrätten aprill 2016.jag bor ensamma från aprill 2016 utbildad som cnc operatör jobar från juni 2016 bor i en tvåa.i september träffar jag en tjej i Kosovo och jav vill gifta med hene och tar henne hit.Skulle vara nån problem att vi ska göra nu ansökan att hon ska komma i Sverige.riskera jag mitt permanent uppehållstillstånd för att mpnga säger till mig att migrationsverket kommer att återkalla dit PUT

Hur ska jag göra jag vill följa Svenska lagen

Tusen tack för svaret

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

7 kap. Utlänningslagen anger bestämmelser om hur ett uppehållstillstånd kan återkallas. Det kan röra sig om att du har lämnat oriktiga uppgifter som varit av betydelse när du fick uppehållstillståndet (7:1 UtlL) eller att du valt att flytta ifrån Sverige (7:7 UtlL). Av omständigheterna i din fråga finns inget som tyder på att ditt permanenta uppehållstillstånd skulle återkallas. Endast det faktum att du skilt dig och träffat en ny tjej är inte en omständighet som leder till att ditt PUT återkallas.

Här är en länk där Migrationsverket skriver om PUT: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-stanna/Permanent-uppehallstillstand.html#sthash.lBQHEQs3.dpuf

Marcus CarlssonRådgivare